close
تبلیغات در اینترنت
خلاقیت
وب سایت پودمان کار و فناوری

خبرنامه


آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 134
  • بازديد ديروز : 229
  • آي پي امروز : 20
  • آي پي ديروز : 57
  • ورودی امروز گوگل : 3
  • ورودی گوگل دیروز : 19
  • بازديد هفته : 134
  • بازدید ماه : 12,627
  • بازدید سال : 31,471
  • كل بازديدها : 415,228
  • ای پی شما : 54.81.117.119
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 139
  • كل مطالب : 91
  • كل نظرات : 48
  • امروز : دوشنبه 03 اردیبهشت 1397

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

پیوندهای مفید


تقویم سایت

آخرین عناوین

خلاقیت

همه روان شناسان پرورشی ومتخصصان آموزشی معتقدند که توانایی های آفریننده و شیوه های فکری واگرا را می توان به افراد به ویژه کودکان ونوجوانان آموزش داد.برای پرورش خلاقیت لازم است روش های تدریس اکتشافی وفعال که مبتنب بر فعالیت دانش آموز است ، محور تدریس قرار گیرد تا بتوان به یادگیری توام با خلاقیت دست یافت . مهم تر جلوه دادن نمایش اختراعات و آثار شاگردان به تحقق این موضوع کمک خواهد کرد . می توان ترتیب میزو نیمکت ها را برحسب موضو درسی تغییر داد و آنها را به شکل دایره ای برای بحث های جمعی یا به شکلی که برای کارهای دو، سه  نفره مناسب باشد تنظیم کرد.

با توجه به هر برنامه درسی وسایل کمک آموزشی لازم باید در دسترس دانش آموزان باشد.

عوامل موثر در پرورش خلاقیت عبارتند از:

عامل فکری ،عقلا نی

به طور کلی ساختار فکری کلاس زمانی می تواند موجب رشد خلاقیت دانش آموز شود که نیروی فکر واندیشه را در آنها تقویت کند.به این منظور معلم باید مسائلی را در کلاس مطرح کند به تحقیق وتامل نیاز داشته باشد.در واقع انگیزه هایی که به دانش آموز داده می شود در آغاز حتما باید به موفقیت بیانجامد، تا دانش آموز وادار شود به کوشش های خود ادامه دهد، ریسک کند،تجربه کند و در رویارویی با مسائل پیچیده شور و اشتیاق بیشتری  نشان دهد.

عامل عاطفی

ساختار عاطفی مناسبدر کلاس درس می تواند توانایی خلاقیت را در همه دانش آموزان شکوفا سازد. جوعاطفی آن است که  دانش آموزان در آن احساس امنیت کنند وقادر باشند به محرک های فیزیکی و عقلانی ارائه شده از طرف معلم و همسالان واکنشی مطلوب از خود نشان دهند.

نقش مدرسه

یک مدرسه خوب که  می تواند زمینه ساز تفکر خلاق در دانش آموزان  باشد ،دارای خصوصیات زیر است:

1-محیطی دوستانه که در آن از زحمات هر فرد کوشا قدردانی می شود.

2- فضایی مملو از امنیت خاطر و آزادی عمل برآن حاکم است.

3- محیطی است که درآن فرصت یادگیری و مسولیت پذیری در آن مهیاست.

4- محیطی است دارای فرصت های مناسب جهت یادگیری.

5- امکانات لازم برای ارزشیابی همگانی در ان وجود دارد.

نقش معلم

معلم در اعطای توانایی به  ابنای بشر همان نقش طبیعت مهربان را ایفا می کند. در اینجا به چند اصل کلی برای پرورش خلاقیت اشاره می شود:

تجارب کودکان را به موقعیت های خاص محدود نکنید. سولاتی بپرسید که با چرا وچگونه آغاز می شود نه کجا و چه کسی و چه وقت . سوال های طرح کنید که دارای جواب های متعدد باشند.سوال های که تنها یک جواب دارند ، منجر به تفکر همگرا می شوند.

برای طرح سوالات و اندیشه های غیر معمول و بدیع ارزش قائل شوید. از سوال های غیر معمول و که از سوی دانش آموزان طرح می شود و شما از عهده جواب آنه بر نمی آیید نهراسید. به آنه کمک کنید و با همکاری یکدیگر به جستجو برای یافتن جواب این سوالات بپردازید.

فرصت هایی برای خود آموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.

نسبت به تفاوت های فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.گورتزل(1962)پس از بررسی شرایط پرورشی400نفر از افراد برجسته قرن بیستم ، تاثیر شرایط پرورشی آموزشگاهها و روش آموزشی معلمان را بر رشد توانایی خلاق در کودکان به گونه ی زیر بیان داشته است :(( معلمانی که بیش از معلمان دیگر مورد احترام و علاقه ی افراد نخبه ی مورد مطالعه ما قرار داشتند معلمانی بودند که به این افراد امکان می دادند تا متناسب با توانایی ها یشان پیش بروند و فرصت فعالیت کردن در موضوعات دلخواهشان را به آنها می دادندو آنهارا به تفکر وا می داشتند و کتاب های مهیج را به آنها معرفی می کردند.

رفتار های آفریننده را برای کودکان سرمشق قرار دهید . یلون ونیستاین (1977)در این مورد می گوید((دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی پس از مشاهده ی رفتار های خلاق نشان داده شده در یک فیلم یا از سوی معلم ،رفتار های خلاق از خود نشان دادند.

از روش ها وفنون ویژه ی بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده کنید. معروف ترین این روش ها روش بارش مغزی است . در این روش معلم مساله ای را به دانش آموزان می دهدو از آن ها می خواهد تا هر چه راه حل برای مساله به ذهنشان می رسد بگویند.

معلم ، دانش آموزان را برای دادن راه حل و اظهار نظرهای مختلف تقویت می کند. ولی پیش از ارائه تمامی راه حل ها از سوی دانش آموزان ، درباره آنها هیچگونه اظهار نظری نمی کند.

منبع :ماهنامه فرهنگی اقتصادی اقبال خراسان